WELCOME



:: MUSAFIRAH DI DUNIA YANG SEMENTARA ::





MUSLIMAT


Tuesday, January 5, 2010

HIJRAH...

Mu’awiyah menerangkan bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda:

‏لا تنقطع الهجرة حتى تنقطع التوبة ولا تنقطع التوبة حتى تطلع الشمس من مغربها
( سنن أبي داود)

“Hijrah tidak akan berakhir hinggalah (pintu) taubat ditutup. Pintu taubat tidak ditutup hinggalah matahari terbit dari sebelah Barat.”

Baginda menjelaskan lagi :

"المسلم من سلم المسلمون من لسانه ويده، والمهاجر من هجر ما نهى الله عنه"

“Orang muslim ialah orang yang tidak menggugat (mencerca) orang muslim yang lain dengan tangan dan lidahnya. Manakala orang yang berhijrah “Muhajir” ialah orang berhijrah meninggalkan larangan Allah.”


Penerangan Hadis:

Hadith hadith di atas menjelaskan beberapa makna “Hijrah”.
Dari sudut bahasa ia bermakna perbuatan menjauhi orang lain secara fizikal atau melalui lidah dan hati. Manakala dari sudut syara’ ia bermakna meninggalkan negara kufur, atau menghindari orang jahat, meninggalkan perbuatan dan sifat sifat yang tercela.

Hijrah pernah menjadi amalan nabi Ibrahim a.s. Beliau bermadah ;seperti yang diterangkan dalam al-Quran Surah al Saffat ayat 99:

إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَى رَبِّي سَيَهْدِينِ


Ia juga merupakan syariat nabi Muhammad. Baginda telah memerintahkan sahabat baginda berhijrah ke Habasyah apabila gugatan musuh-musuh mereka semakin sengit . Tapi baginda terus berdakwah dan bermunajat kepada Allah agar sentiasa diberi hidayah dan taufiq dalam dakwah . Ketika baginda berhijrah ke Madinah baginda tidak berhenti-henti berdoa; seperti yang dirakamkan oleh al-Quran dalam Surah al Isra’ ayat 80 :

رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَاناً نَّصِيراً

“Hai Tuhanku dudukkanlah diriku dalam kedudukan yang benar dan keluarkan diriku dengan cara yang benar dan kurniakanlah kepadaku kuasa dari sisiMu yang serba membantu.”

Dalam peringkat awal hijrah bersama Rasulullah ke Madinah adalah wajib . Mereka yang tidak ikut berhijrah pada hal dia mampu akan menanggong dosa besar. Allah berfirman:

إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُواْ فِيمَ كُنتُمْ قَالُواْ كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الأَرْضِ قَالْوَاْ أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُواْ فِيهَا فَأُوْلَـئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءتْ مَصِيراً إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ لاَ يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلاَ يَهْتَدُونَ سَبِيلاً فَأُوْلَـئِكَ عَسَى اللّهُ أَن يَعْفُوَ عَنْهُمْ وَكَانَ اللّهُ عَفُوّاً غَفُوراً

(Surah al Nisa:97-99)
“ Orang-orang yang diwafatkan oleh Malaikat dalam kaadaan menganiaya diri ditanya (Malaikat) “Apa gerangan hal saudara . Mereka menjawab: Kami adalah kumpulan yang tertindas di dunia. Malaikat berkata: Bukankah bumi Allah luas untuk kalian berhijrah di pulusuknya. Golongan tersebut tempat penghunian mereka ialah di neraka dan itulah tempat yang paling buruk untuk dihuni. Kecuali golongan tertindas ; lelaki, perempuan dan kanak-kanak yang tidak berdaya dan tidak menemui cara atau jalan (untuk berhijrah) maka mudah-mudahan Allah mengampuni mereka. Memang Allah maha pemaaf dan maha pengampun .”

Pahala berhijrah amat besar dan ini dinyatakan oleh Allah dalam al-Quran:

وَمَن يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللّهِ يَجِدْ فِي الأَرْضِ مُرَاغَماً كَثِيراً وَسَعَةً
[النساء:10

“Mereka yang berhijrah di jalan Allah pasti akan bertemu dengan banyak pintu rezki (yang terdedah) dan kelapangan hidup.”

Allah berfirman lagi dalam Surah al Nahl ayat 41-42 :

وَالَّذِينَ هَاجَرُواْ فِي اللّهِ مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُواْ لَنُبَوِّئَنَّهُمْ فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَلَأَجْرُ الآخِرَةِ أَكْبَرُ لَوْ كَانُواْ يَعْلَمُونَ الَّذِينَ صَبَرُواْ وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ

“Orang-orang yang berhijrah kerana Allah selepas teraniaya akan Kami tempatkan mereka di dunia pada tempat yang baik. Akan tetapi ganjaran akhirat jauh lebih besar ; kalau mereka sedar. Iaitu terhadap orang-orang yang sabar dan bertawakkal kepada Tuhan mereka.”

Akan tetapi setelah kota Mekah dapat dibuka maka tidak timbul lagi gesaan untuk berhijrah meninggalkannya. Sebab itu Rasulullah bersabda:

:" لا هجرة بعد الفتح ولكن جهاد ونيّة، وإذا استنفرتم فانفروا "

“Tidak ada lagi hijrah selepas kota Mekah di buka. (Sebaliknya) yang ada ialah jihad dan niat (yang baik). Seandainya kalian dikerah pergi berjuang maka ayuh berangkatlah.”

Hijrah yang dinafikan ialah hijrah wajib manakala hijrah yang harus atau sunat tetap wujud sampai hari kiamat; selama mana perjuangan menentang kejahatan dan kekufuran berterusan.
.
Hijrah juga bermaksud usaha membentuk negara Islam yang pertama; negara yang adil dan menjamin hak asasi manusia. Hijrah juga bermakna suatu usaha yang berterusan untuk memperbaiki diri dan masyarakat; melakukan reformasi untuk merubah ketidakadilan dan suasana yang bobrok serta kejahatan golongan tirani dalam masyarakat
.Hijrah meninggalkan kekufuran , syirik, sifat munafiq dan berbagai kejahatan lain ditegaskan oleh Allah dalam Surah al Muddaththir ayat 5:

وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ

“Manakala kejahatan tinggalkanlah.”

Umat Islam memang perlu berhijrah merealisasi cita-cita lohor baginda Rasulullah untuk membasmi kejahatan dan kemungkaran sempena mengingati hijrah dan merayakan ulang tahun Hijrah. Mereka tidak sepatutnya menghabiskan masa dan wang dengan sambutan-sambutan kosong yang tidak diikuti dengan usaha yang bersungguh-sungguh untuk merubah kaadaan, dan menobatkan Islam.

Riwayat: Kitab-Kitab rujukan

No comments:

Post a Comment

Tuesday, January 5, 2010

HIJRAH...

Mu’awiyah menerangkan bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda:

‏لا تنقطع الهجرة حتى تنقطع التوبة ولا تنقطع التوبة حتى تطلع الشمس من مغربها
( سنن أبي داود)

“Hijrah tidak akan berakhir hinggalah (pintu) taubat ditutup. Pintu taubat tidak ditutup hinggalah matahari terbit dari sebelah Barat.”

Baginda menjelaskan lagi :

"المسلم من سلم المسلمون من لسانه ويده، والمهاجر من هجر ما نهى الله عنه"

“Orang muslim ialah orang yang tidak menggugat (mencerca) orang muslim yang lain dengan tangan dan lidahnya. Manakala orang yang berhijrah “Muhajir” ialah orang berhijrah meninggalkan larangan Allah.”


Penerangan Hadis:

Hadith hadith di atas menjelaskan beberapa makna “Hijrah”.
Dari sudut bahasa ia bermakna perbuatan menjauhi orang lain secara fizikal atau melalui lidah dan hati. Manakala dari sudut syara’ ia bermakna meninggalkan negara kufur, atau menghindari orang jahat, meninggalkan perbuatan dan sifat sifat yang tercela.

Hijrah pernah menjadi amalan nabi Ibrahim a.s. Beliau bermadah ;seperti yang diterangkan dalam al-Quran Surah al Saffat ayat 99:

إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَى رَبِّي سَيَهْدِينِ


Ia juga merupakan syariat nabi Muhammad. Baginda telah memerintahkan sahabat baginda berhijrah ke Habasyah apabila gugatan musuh-musuh mereka semakin sengit . Tapi baginda terus berdakwah dan bermunajat kepada Allah agar sentiasa diberi hidayah dan taufiq dalam dakwah . Ketika baginda berhijrah ke Madinah baginda tidak berhenti-henti berdoa; seperti yang dirakamkan oleh al-Quran dalam Surah al Isra’ ayat 80 :

رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَاناً نَّصِيراً

“Hai Tuhanku dudukkanlah diriku dalam kedudukan yang benar dan keluarkan diriku dengan cara yang benar dan kurniakanlah kepadaku kuasa dari sisiMu yang serba membantu.”

Dalam peringkat awal hijrah bersama Rasulullah ke Madinah adalah wajib . Mereka yang tidak ikut berhijrah pada hal dia mampu akan menanggong dosa besar. Allah berfirman:

إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُواْ فِيمَ كُنتُمْ قَالُواْ كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الأَرْضِ قَالْوَاْ أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُواْ فِيهَا فَأُوْلَـئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءتْ مَصِيراً إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ لاَ يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلاَ يَهْتَدُونَ سَبِيلاً فَأُوْلَـئِكَ عَسَى اللّهُ أَن يَعْفُوَ عَنْهُمْ وَكَانَ اللّهُ عَفُوّاً غَفُوراً

(Surah al Nisa:97-99)
“ Orang-orang yang diwafatkan oleh Malaikat dalam kaadaan menganiaya diri ditanya (Malaikat) “Apa gerangan hal saudara . Mereka menjawab: Kami adalah kumpulan yang tertindas di dunia. Malaikat berkata: Bukankah bumi Allah luas untuk kalian berhijrah di pulusuknya. Golongan tersebut tempat penghunian mereka ialah di neraka dan itulah tempat yang paling buruk untuk dihuni. Kecuali golongan tertindas ; lelaki, perempuan dan kanak-kanak yang tidak berdaya dan tidak menemui cara atau jalan (untuk berhijrah) maka mudah-mudahan Allah mengampuni mereka. Memang Allah maha pemaaf dan maha pengampun .”

Pahala berhijrah amat besar dan ini dinyatakan oleh Allah dalam al-Quran:

وَمَن يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللّهِ يَجِدْ فِي الأَرْضِ مُرَاغَماً كَثِيراً وَسَعَةً
[النساء:10

“Mereka yang berhijrah di jalan Allah pasti akan bertemu dengan banyak pintu rezki (yang terdedah) dan kelapangan hidup.”

Allah berfirman lagi dalam Surah al Nahl ayat 41-42 :

وَالَّذِينَ هَاجَرُواْ فِي اللّهِ مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُواْ لَنُبَوِّئَنَّهُمْ فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَلَأَجْرُ الآخِرَةِ أَكْبَرُ لَوْ كَانُواْ يَعْلَمُونَ الَّذِينَ صَبَرُواْ وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ

“Orang-orang yang berhijrah kerana Allah selepas teraniaya akan Kami tempatkan mereka di dunia pada tempat yang baik. Akan tetapi ganjaran akhirat jauh lebih besar ; kalau mereka sedar. Iaitu terhadap orang-orang yang sabar dan bertawakkal kepada Tuhan mereka.”

Akan tetapi setelah kota Mekah dapat dibuka maka tidak timbul lagi gesaan untuk berhijrah meninggalkannya. Sebab itu Rasulullah bersabda:

:" لا هجرة بعد الفتح ولكن جهاد ونيّة، وإذا استنفرتم فانفروا "

“Tidak ada lagi hijrah selepas kota Mekah di buka. (Sebaliknya) yang ada ialah jihad dan niat (yang baik). Seandainya kalian dikerah pergi berjuang maka ayuh berangkatlah.”

Hijrah yang dinafikan ialah hijrah wajib manakala hijrah yang harus atau sunat tetap wujud sampai hari kiamat; selama mana perjuangan menentang kejahatan dan kekufuran berterusan.
.
Hijrah juga bermaksud usaha membentuk negara Islam yang pertama; negara yang adil dan menjamin hak asasi manusia. Hijrah juga bermakna suatu usaha yang berterusan untuk memperbaiki diri dan masyarakat; melakukan reformasi untuk merubah ketidakadilan dan suasana yang bobrok serta kejahatan golongan tirani dalam masyarakat
.Hijrah meninggalkan kekufuran , syirik, sifat munafiq dan berbagai kejahatan lain ditegaskan oleh Allah dalam Surah al Muddaththir ayat 5:

وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ

“Manakala kejahatan tinggalkanlah.”

Umat Islam memang perlu berhijrah merealisasi cita-cita lohor baginda Rasulullah untuk membasmi kejahatan dan kemungkaran sempena mengingati hijrah dan merayakan ulang tahun Hijrah. Mereka tidak sepatutnya menghabiskan masa dan wang dengan sambutan-sambutan kosong yang tidak diikuti dengan usaha yang bersungguh-sungguh untuk merubah kaadaan, dan menobatkan Islam.

Riwayat: Kitab-Kitab rujukan

No comments:

Post a Comment